Iskolakert program beszámoló

2020 nyarán érkeztek meg a pályázattal elnyert szerszámok és vetőmagok.

Az Iskolakertes mentorálásban Pólyáné Hanusz Borbála és Halbritter András által kezdeményezett augusztusi, személyes találkozón 2 kolléganőm is jelen volt, itt nagyjából átbeszéltük, hogy a meglévő 4 magaságyásunkat, illetve az újonnan kialakítandó területet hogyan tudnánk beültetni, építve a helyi környzetben bevált zöldségekre, gyümölcsökre. Ez felemelő élmény volt rögtön a kezdet kezdetén: 2 kollégával egyből meg tudtam osztani az élményt és a terveket, többé nem voltam egyedül!:)

Alakuló értekezletünkön beszéltem a pályázati képzésről, az iskolakert építésének és fenntartásának előnyeiről. 1-2 munkatárs együttműködési szándékkal keresett meg a megbeszélés után, ez volt a második örömöm, hiszen a korábbi években összesen sikerült 2 támogatót szerezni az ökoiskola projektnek. Nagy a falusi iskola pedagógusainak leterheltsége a magas óraszámok mellett, mindenki örül, ha a saját feladatát felelősséggel el tudja látni.

Intézményünk vezetőjével felkértük az alsós osztályfőnököket, hogy az osztályaiknak kijelölt 1 magaságyásnyi területet mostantól saját felelősséggel és saját tetszés szerint gondozzák, a felsősöket pedig arra, hogy segítsenek az új kert kialakításában és őszi beültetésében.

Az alsós osztályok el is kezdték látogatni az ágyásaikat. Több kolléga egy darabig az esőre várt, aztán meg a sártól nem tudott hozzáférni az ágyásokhoz. A korábbi takarástól, illetve gaztól, régi növényszáraktól azért megtisztították a 2 nm-nyi területeket, részben virágokkal, részben dughagymával, fokhagymával ül.

Technika és életvitel tanárunkkal és néhány gyermekkel kijelöltük a leendő iskolakert területét és megbeszéltük, hogy melyik részt fogják az 5-6-7.osztályos diákok gondozni.  A 8-nak a szamóca-ágyások karbantartását tűztük ki célul.

A szeptemberi indulás 1-2.hetében a 7-8.osztályosokkal felástuk és talajlazításra előkészítettük az új területet. A talajlazításra végül sajnos nem került sor, az 5.osztály pedig osztályfőnökével 2-3 hét után beültette a területet: mustár, dughagyma…

Az ökoszakkör ebben az évben végre elindult pont olyan módon, ahogy megálmodtam😊. A feljövő 4., azaz most 5.osztály gyermekei abszolút fogékonyak és nyitottak a természet tüneményeire. A sűrű órarend mellett minden péntekre sikerült időpontot egyeztetni a találkozásokra.

1. alkalommal megbeszéltük, hogy mi mindent szeretnénk az évben megvalósítani: terepen tanulmányozni az élőlényeket, kertészkedni, iskolaudvarra építeni dolgokat, versenyekre menni.

2. alkalommal nagyítókkal felszerelkezve az iskola melletti szántóföldekre indultunk rovarászni. A megfigyelt lényeket utólag megpróbáltuk beazonosítani.

3. alkalommal kertészkedtünk, a többi osztályokból (6-7-8) is érkeztek lelkes diákok, hogy a szamóca ágyás kialakítását együtt végezzük. Ehhez először a tavasszal kialakított szegély nélküli, elburjánzott területet kellett rendbe tenni: újraásni, majd szegélyt lerakni, végül visszaültetni a szamócát.

4. alkalommal ökonaplót kezdtünk készíteni.  Közben 2 hatodikos diák, Egyed Barni és Pintér Marci teljesen egyedül kis bakhátakat alakított ki a szamóca ágyásban, hogy a csapadékot a terület vízlevezetési iránya szerint ne átengedjük, hanem megtarthassuk. Bianka és Edina – ismét teljesen önszántukból – gazoltak. E két felajánláson teljesen meglepődtem, nem volt korábbi években példa ilyen magatartásra.

5. alkalommal méhészkedni mentünk. A „Mozdulj a klímáért” kampány keretén belül teljesítettük az egyik feladatot, amikor is egyik óraadó kollégánk édesapjának 80 családos kaptárait fedeztük fel az iskolától kb. 3-4 km-re fekvő sólyi szőlőhegyben. Hatalmas élmény volt!

6. alkalommal megint bent voltunk: átvettük mire emlékszünk a méhészkedésből és szépítettük az ökonaplót. Utánanéztünk, átbeszéltük, hogy milyen egy rovartanya és mi milyet szeretnénk, ki hogy tud hozzájárulni az építéshez. Az egyik kislány apukájával egyeztettük az iskolakapu elkészítési tervét, ő felvállalta a famunka kivitelezését, nemcsak a kapu, hanem a rovartanya esetében is. 

7. alkalommal csütörtöki napon – mert pénteken már nem volt iskola – az egyik kollégánktól kapott málnavesszőket kezdtük elültetni. Sajnos nem tudtuk befejezni, ezért megbeszéltük, hogy a szünetben is találkozunk. Az egyik kis ökoszakörös kislánytól levendulatöveket is kaptunk, ezt is  a szünetre hagytuk.

Őszi szünetben 4 diákkal levendulát ültettünk az új művelési terület melletti rézsübe, ahol mini méhlegelőt szeretnénk kialakítani, illetve befejeztük a málna ültetést.

Az intézményvezetővel ismét egyeztettünk, hogy az almáskert közepén egy fát ki fogunk vágni, a kivágott törzsre terepasztalt készítünk, mely pihenőhely és szabadtéri oktatóhelységként is fog funkcionálni.

Iskolai feladatok miatt és mert közben a Mozdulj a Klímáért kampányban is részt vettünk (az 1. osztály süntanyát készített és kézműveskedett, 2. osztály helyi alapanyagokból készített szendvicsket, 3. osztály kirándult, 4. osztály méhkaptárt készített újrahasznosított anyagokból, felsőben életvirág, mézes sütis és méhészkedés történt), több mindenre a szűk 2 hónap alatt nem jutott időnk.

Őszi tervek még:

  • 6-7. osztály magaságyás területének beültetése,
  • alsós osztályok magaságyásainak átnézése, vetett tartalmak megbeszélése
  • eper 2. ágyás befejezése
  • rovartanya készítése

Tavaszi tervek:

  • Kert-díszítő elemek készítése az iskola diákjaival, illetve a kerámia szakkört vezető tanárával (egyeztetés elkezdődött),
  • Beton falakra rendszertani besorolás az udvar és kert növényeiről, állatairól,
  • Iskolakert kapujának elkészítése,
  • Vetésforgó megvalósítása,

Összegezve:  Az iskolakert pályázat megnyerésével tudást és szívből jövő bíztatást kapott a Litéri Református Iskola pedagógus és diákcsapata, hogy amit a korábbi években elkezdtünk (magaságyások, fűszer-és gyógynövény spirál), az jó és, az Iskolakert hálózat tapasztalatával együtt könnyebb lehet a tervezés és a megvalósítás. A szerszámok, eszközök, vetőmagok mellé rengeteg hasznos tanácsot és irodalmat kaptunk, hogy megvalósíthassuk újabb területek művelés alá vonását. Talán ennek a kezdeti lökésnek köszönhető, hogy a gyerekeket is sikerült megszólítani, így a területek kialakítása és az első rész bevetése, illetve szamóca ágyások kialakítása és beültetése megtörtént.

Köszönetnyilvánítás:

Hálás vagyok az Iskolakert programnak az elméleti képzésért, ami fellelkesített, a sok szerszámért, eszközért, vetőmagért, amik kiosztásában érződik a szeretet, az odafigyelés, a színvonalas megvalósítás…

  • A biztatásért, amit személyes találkozás alkalmával Boritól és Andrástól kaptunk,
  • A gyerekeknek a lelkesedésükért és tenni akarásukért, amit kérés nélkül is kezdenek produkálni (s az iskola történetében ebben a témában teljesen páratlan jelenség😊),
  • Kollégáimnak, akik látják a lehetőséget a jövő együttes szépítésére és nem hagynak magamra, illetve
  • Igazgatónknak, aki időről időre meghallgat és hátteret biztosít a megvalósításhoz.

Bán Helga – Ökoiskola munkacsoport vezetője