Iskolánk pedagógiai szakmai munkaközössége elkötelezett a reál tantárgyak minél komplexebb tanítása mellett. Ezért csatlakoztunk örömmel a Magyarországi Református Egyház Tananyagfejlesztő Csoportjának felhívásához, amelynek célja, hogy az 5-6. évfolyamokon egyenlőre kísérleti jelleggel egy-egy témakört komplex módon, projektként, duplaórákban dolgozzunk fel. Cél továbbá, hogy az órák címe se a megszokott, szabványos cím legyen, hanem egy olyan kérdés, problémafelvetés, amely érdekli a diákokat, és a válasz megfejtése pedig motivációt jelenthet a számukra! A Református Tananyagfejlesztő Csoport lelkes tagjai minden évszakhoz kapcsolódva 3 érdekes kérdés köré rendeződő projektet találtak ki, amelyek közül elsőként erre a kérdésre kerestük a választ: „Miért nem rázza meg az áram a villanyvezetéken pihenő fecskét?” A projektben ötvöződik a biológia-természetismeret és a fizikai alapok (amelyet majd 7. osztálytól tanulnak diákjaink), mindez csoportmunkában valósult meg, összesen 4*45 perc terjedelemben. Megismerkedtünk az áram fogalmával, az elektrosztatikussággal, érdekes kísérleteket végeztünk, szóképet fejtettünk, megtudtuk, mi az a villámlás és mitől gömbvillám a gömbvillám, áramköröket építettünk, beszéltünk a napelemről (amely épp a 6. osztályosok feje felett termeli az áramot iskolánknak), és ki is próbáltunk egy-egy makettben és végül választ kaptunk arra a kérdésre is, hogy miért nem rázza meg az áram a villanyvezetéken pihenő fecskét! 🙂
A 6. osztályos diákok végig lelkesen (néha már túlzottan is lelkesen 🙂 ), örömmel fogadták ezt a fajta óratervezést, óraszervezést, és nagyon várják a következő foglalkozást, amikor is kiderül, hogy miért rozsdásodik a kerítés! 🙂
Köszönjük a Református Tananyagfejlesztő Csoport áldozatos munkáját, és azt is, hogy iskolánk is csatlakozhatott ehhez a remek programhoz!
Gyenes Viktor
Szaktanár