Erdei iskolában a 6. osztályosok

Iskolánk 6. osztálya vett részt 2021. szeptember 13-15. között a Balaton-felvidéki Erdészeti Erdei Iskola balatoncsicsói birtokán 3 napos osztálykiránduláson. Jómagam és a diákok is nagy izgalommal várták a 3 napos kiruccanást, mely felső tagozatba lépésük óta a leghosszabb kirándulást jelentette számukra. Különlegessége a helynek, hogy sem térerő, sem internetelérés nincsen, ami nagy kihívást jelentett diáknak, szülőnek egyaránt. A tábor 3 napjára nyári időjárást ígértek a meteorológusok és szerencsére nem tévedtek, remek időjárás kísérte a tábor napjait.

Hétfő reggel indultunk az iskola udvaráról, segítőkész szülők vállalták a csomagok kocsival történő szállítását és meglepetéssel is készültek, de erről majd később. Sajnos Zselyke betegség miatt nem tudott részt venni a táborban és Ábel pár órás késéssel tudott csatlakozni a csapathoz, így 24 fővel teljesítettük a programot. Amint mindenki megérkezett a reggeli gyülekezőre elindultunk a buszmegállóba, hogy megkezdjük az utazásunkat a táborhelyre. Kedves magyartanárunk Csilla néni tisztelte meg a tábort és volt segítségünkre, együtt utaztattuk a nebulókat. Szerencsére minden buszt elértünk és a terveknek megfelelően alakult az utazás. A vigántpetendi megállóban ért véget buszozásunk, ahonnan kb. 4-5 km-es gyaloglással értük el a szálláshelyünket. A fiúk hatalmas iramot diktáltak, alig bírtam visszafogni Őket, nem akartam, hogy túl korán megérkezzünk. Az út szép, erdei környezetben haladt, harapni lehetett a friss levegőt.

Tíz óra magasságában értünk az erdei iskolába, ahol már a csomagokat szállító szülők vártak minket, nagy izgalommal mesélték kalandos utazásukat a táborhelyre. A szálláshelyen először Ildikó néni, a gondnok fogadott minket nagy szeretettel. Tájékoztatta a csoportot az erdei iskola házirendjéről, a legfontosabb szabályokat kiemelve. Mindannyian figyelmesen végighallgattuk kéréseit, ajánlásait. Közben megérkezett a tábor vezetője Eszter néni, aki szintén üdvözölt minket és pár gondolatot hozzáfűzött az előbbiekben elhangzottakhoz. Felvértezve a tudnivalókkal nagy lelkesedéssel foglaltuk el a szobákat. 4-6 ágyas szobákban lettünk elhelyezve, ahol tisztaság és rend fogadott bennünket. Mindenki elfoglalta szobáját, felhuzatolta az ágyneműt és valaki még a szekrényekbe is szépen bepakolt.

Egy rövid pihenőt követően megbeszélést tartottunk. Ekkora már megérkezett Kati néni, igazgatóhelyettesünk, aki az egész tábort átfogó programmal készült az osztálynak. Ez a program már az utazás előtt elkezdődött és a tábort követően is folytatódni fog. A megbeszélésen a tábort érintő legfontosabb tudnivalókról esett szó. Meghallgattuk az egyes programok, napirendek előtti toborzó zenéket, melyeket, ha meghallanak a diákok, tudják mi fog következni. A feladat felelőse jómagam lettem, igyekeztem a tábor teljes ideje alatt lelkiismeretesen ellátni azt, nagyon élveztem.

Az I. nap programjai:

  • önismeret, szociális érzékenység – A foglalkozást Kati néni vezette és remek feladatokat kellett megoldani a gyerekeknek, melyek mindegyike az egymásra való odafigyelést, a kommunikációt, az elfogadást szolgálta fejleszteni, csiszolgatni. Jómagam is néhány feladatban részt vettem és időnként nagyon meglepett, milyen érett gondolkodás és szociális érzékenység jellemzi diákjainkat.
  • ebéd – Pár szülő jóvoltából finom pizza várt minket az ebédlőben, köszönjük szépen!
  • tanösvény túra – Elvittem az osztályt a közelben található „Öreg bükk” tanösvény rövidebb útvonalára, ahol megismerhették a környező erdők állományalkotó fafajait, a nagyvadak néhány jellemzőit, láttak talajszelvényt és megismertek néhány erdőgazdálkodási folyamatot is.
  • számháború – Két játékot játszottak le a csapatok, nagy lelkesedéssel.
  • önismeret, szociális érzékenység – 2. foglalkozás
  • vadles – Három diákkal a közeli tisztásra mentünk ki a naplemente előtt, hogy az éppen zajló szarvasbőgés kapcsán távcsővégre kapjunk valamilyen vadat. Kifelé menet egy termetes erdei siklóval találkoztunk, de sajnos más vad nem jött a közelünkbe.
  • vacsora – Vendéglátóink finom milánóival vártak minket, repeta is jutott.

A II. nap programja:i

  • ébresztő, reggeli torna, reggeli – Kellemes ébresztő zenére keltek a gyerkőcök, senkit sem kellett noszogatni. Amint mindenki elkészült kimentünk az épület elé és reggeli tornával hangolódtunk a napra, melybe egy kis fogójáték is belefért. Az átmozgatás után elfogyasztottuk a finom reggelit.
  • kenyérsütés – Balázs bácsi a nagyvázsonyi pékség dolgozója jött hozzánk és mesélt a kenyér történetéről, majd a kenyérkészítés rejtelmeiről. Már reggel begyújtotta a kemencét, ahol majd az általunk készített pékárukat süti meg nekünk. Mindenki dagasztott, formázott és megtanultunk különböző pékárú formákat készíteni (perec, fonások, stb.). Mindenki kapott egy adag tésztát, amiből szabadon alkothatott, melyeket végül kisütöttünk. A végeredmény nagyon jól nézett ki és finom illatokat árasztottak a kisült pékáruk. Nem is tudott mindenki ellenállni nekik!
  • ebéd – Ebédre finom leves és jóadag mákos guba várt minket.
  • önismeret, szociális érzékenység – Ezen a foglalkozáson csapatszinten is vártak feladatok a tanulókra, volt activity, páros gyakorlatok. Jó volt látni, hogy sokan néhány foglalkozást követően is sokat fejlődtek és egyre jobban magukénak érezték a feladatokat és ezzel jobban megismerték, megértették osztálytársaikat.
  • íjászat – Remek előadónk mesélt az íj történetéről és bemutatta a magyarok által készített és használt íjakat. A történelmi kalandozásokat célbalövés követte. Minden gyerkőc nagyon várta, hogy sorra kerüljön és kipróbálja magát íjászatból. Meglepően sokan nagyon ügyesen vették kézbe a fegyvert és pontosan lőttek.
  • nyárskészítés, szalonnasütés – A fiúk többségével elmentünk az erdőszélre és nyársnak való ágakat kerestünk. Megtanítottam a fiúknak, hogy mely fajok esetében van esély szép, egyenes ágakat találni (mogyoró, som). Amint megtaláltuk a tökéletes ágakat, levágtuk és elkezdtük a gallyazást, tisztítást. Megtanítottam a legalapvetőbb késhasználati tudnivalókat, hogy a balesetek lehetőségét minimalizáljuk. Nagyon ügyesen bántak a késsel, szép, használható nyársak készültek. Az elkészült nyársakat ki is próbálták az esti szalonnasütésnél. Aki nem nyársat készített tüzelőt gyűjtött a sütögetéshez. Meglepő módon szinte mindenki sütött és elfogyott a nem kevés vacsorának való, nagyon jó hangulat alakult ki a tűz mellett. A tábortűzre és sütögetésre Viktor bácsi is megérkezett.
  • bátorságpróba – Az est leszálltával Viktor bácsi izgalmas és kissé félelmetes éjszakai bátorságpróbára vitte el a csapatot. A szállás közelében az erdőben egy útvonalat jelöltünk ki, melyet kis mécsesekkel világítottunk meg. Ezen a nyomvonalon kellett végigmenni zseblámpa nélkül. Jómagam is szereplő voltam, de erről majd mesélnek a gyerekek. Mindenki nagyon bátran, ügyesen teljesítette a pályát!

A III. nap programjai:

  • túra – Viktor bácsi a környék szépségeit mutatta meg nekünk, helyenként fűszerezve érdekes földrajzi ismeretekkel. Nagyon jó kis túra volt!
  • önismeret, szociális érzékenység – Kati néni megtartotta záró foglalkozását és értékelte a 3 napon nyújtott teljesítményét az osztálynak.

A finom ebédet követően jómagam is értékeltem a 3 napos tábort, melyben kiemeltem sok pozitívumot és azokra a fejlesztendő területekre is rávilágítottam, amiben ha fejlődünk, jobb, kiegyensúlyozottabb osztály lehetünk.

Szeretném az osztály nevében is megköszönni kollégáim – Csilla néni, Kati néni, Viktor bácsi – önzetlen segítségét, kedvességüket és azt a sok ismeretet, tudást, mellyel gyarapították a 6. osztály szellemi és erkölcsi fejlődését!

Az Iskola és az Alapítvány is anyagi segítséget nyújtott a táborhoz, amit nagyon szépen köszönünk!

A tábor szervezésében a szülők is nagy segítségünkre voltak, Nekik is jár nagy-nagy köszönet!

KÖSZÖNJÜK MINDENKINEK!

Spengler András osztályfőnök, szervező tanár