- Komplex közlekedési ismeretek oktatása (balesetmegelőzési ismeretek)
A program megvalósításában köszönjük a mogyoródi tanpálya és a Litéri Polgárőrség közreműködését. Nagyon színvonalas és hasznos délelőttöt szerveztek tanulóinknak. Nagy sikere volt az udvaron felállított közlekedési pályának, amelyeken biciklikkel, elektromos kisautókkal és gyalogosan is gyakorolhatták a megtanult ismereteket. A tanteremben történt oktatás is gyermekközpontú, játékokkal teli és érdekes volt.
- Komplex közlekedési ismeretek oktatása (egészségfejlesztési ismeretek)
A Litéri Református Általános Iskola nyert a „Lendület, kreativitás, megújulás a litéri iskolában „címen beadott TÁMOP-pályázaton. A pályázat kapcsán felkérést kaptam egészségnevelő foglalkozások megtartására. Ezeknek az óráknak a célja – többek között – egészségtudatos magatartás kialakítása a tanulókban.
Első alkalommal, 2013. október 15-én „Balesetmegelőzési ismeretek, elsősegélynyújtás alapjai „témában az 1. és 2. osztályokban gyakorlati foglalkozásokat tartottam. Az anyag összeállítása során törekedtem arra, hogy az elsősegélynyújtási gyakorlatok megfeleljenek az életkoruknak. Bár ez a korosztály is részese lehet akár súlyos közlekedési balesetnek is, én mégis olyan szituációkat választottam, amelyek a mindennapjaikban inkább jellemzőek lehetnek: otthoni háztartási balesetek a konyhában, fürdőszobában (pl. égés, forrázás, kés okozta sérülés) vagy biciklizés közbeni baleseti szituáció, horzsolás, törött végtag nyugalomba helyezése.
A gyerekek az egészségfejlesztő kolléganő által tartott elméleti óráról érkeztek hozzám. A hallott ismeretek elmélyítése miatt rövid ismétlést tartottam, ahol megbeszéltük az elsősegélynyújtás fogalmát, illetve felidéztük, hogy milyen baleseti szituációkkal találkoztak már.
Bemutattam nekik, hogy mi található egy elsősegélydobozban.
Emlékeztettem őket arra, hogy egyetlen felnőtt sem kaphat jogosítványt elsősegélynyújtási alapismeretek vizsga nélkül.
A foglakozások interaktív módon zajlottak. A gyakorlati kivitelezés során nagyon aktívak voltak a tanulók. Először egy önként jelentkezőn mutattam be a törött végtag nyugalomba helyezését, egy másik kis nebulónak egy feltételezett elesés közben keletkezett horzsolásos sérülését láttam el. Megbeszéltük, milyen vérzés– és sebtípusok vannak. Gyakorlati tanácsokat adtam, mit kell tenni orrvérzés, égés, forrázás esetén. Ezek után egymáson gyakorolhatták a korábban látott „baleseti szituációk” ellátását. A gyerekek nagyon lelkesek és ügyesek voltak. Senkit nem kellett biztatni, hogy próbálkozzon, gyakoroljon. A gyerekek lelkesedésének csak a rendelkezésre álló idő rövidsége vetett véget.
Úgy gondolom, ha már ebben az életkorban elsajátítják az alapvető elsősegélynyújtási ismereteket elméletben és gyakorlatban, akkor egy éles helyzetben később is megállják a helyüket.
Mindkét osztályban jól éreztem magamat.
Újvári Attiláné védőnő