Iskolánk a 2020/2021-es tanévben csatlakozott a Református Tananyagfejlesztő Csoport Komplex Természettudományi pilotjához, amelynek keretében érdekes kérdések köré szervezik a tananyagfejlesztők a foglalkozásokat. A tanév során a 6. osztályosaink már több ilyen foglalkozáson is részt vettek. Február 15-én sor került a ‘Mitől pezseg az ásványvíz” című foglalkozásra, amelyet szervesen kapcsoltunk a hegyvidékeink, dombvidékeink témakör barlangokkal foglalkozó részéhez. Elindultunk abból a kérdésből, hogyan, miért alakulnak ki a barlangok? Mi szükséges a barlangok kialakulásához, ennek mi a pontos kémiai alapja. Ezt követően megismerkedtünk a hazai karsztvidékek jellegzetességeivel, és természetesen a hazai cseppkőbarlangok sem maradhattak ki a sorból. És ha már a víz oldó hatása, akkor következzen a mészkő oldódásának bizonyítása savas közegben: sósavval és szódavízzel történő reakció megfigyelése. Tehát, a mészkő savas közegben oldódik… És mitől pezseg még a víz? Nos erre a kérdésre kerestünk és kaptunk választ a foglalkozás során, amelynek keretében vizsgáltuk csapvíz, ásványvíz és szódavíz organoleptikus (szag, íz) tulajdonságait, mértünk pH-t és vízkeménységet is. Hogy készül az igazi szóda? Ezt pedig helyben, szódagép segítségével mutattuk be a diákoknak. Az óra végén pedig egy igazi pohár szódával koccintva zárhattuk a tanórát.
Gyenes Viktor szaktanár